zaterdag 24 oktober 2015

Stadspark in herfstsferen - reflectieverslag beeldend onderwijs

Stadspark in herfstsferen, schilderopdracht











Betekenis 


De opdracht was om een park te schilderen ten tijde van de herfst, een herfstpark dus. Als ik aan de herfst denk, denk ik vooral aan de bladeren die rood, geel en oranje kleuren.  Ook laten de bladeren los van de bomen, met als gevolg dat de bomen minder bladeren hebben dan dat ze in het voorjaar of in de zomer zouden hebben. Ik vind de herfst het mooist wanneer je er middenin zit, dus dat heb ik ook geprobeerd terug te laten komen in mijn werk.


Vorm

Tijdens de lessen hebben we veel geoefend met verschillende manieren om te laten zien dat het ene voorwerp – of in dit geval bomen- verder staat dan het andere voorwerp. Ik heb hierbij gekozen voor de techniek lijnperspectief, omdat ik daar nog iets meer moeite mee heb dan met de rest en die eigenlijk wel het meest interessant vind. Dit lijnperspectief zie je terug bij de bomen links en rechts van de liggende boomstronk, die als verdwijnpunt dat punt achterin het ‘bos’ heeft, hier nog als rondje weergeven.
Bij mijn schilderij heb ik vooral de kleur oranje gebruikt, omdat ik dit echt de herfstkleur vind. Ik heb op de grond echter ook de kleur rood gebruikt voor bladeren om te laten zien dat het verschillende bladeren zijn en in de bomen heb ik meerdere tinten oranje gebruikt om ook daar te suggereren dat dit meerdere bladeren zijn.
Verder heb ik met het kleurgebruik diepte willen suggereren. Zo heeft mijn achtergrond een haast roodbruin-achtige kleur terwijl de bladeren van de bomen op de voorgrond echt oranje zijn en iets naar achter wat doffer oranje. De boom links op de voorgrond lijkt daarbij verraderlijk, maar dat moet een andere boom voorstellen dan de rest, hij heeft bijvoorbeeld als enige bladeren die ook laag aan de boom groeien. Vandaar dat zijn bladeren in het geheel wat meer bruinoranje-achtig zijn dan de rest. Het leek mij mooi en realistisch als ik ook wat zonnestralen door de bomen zou laten vallen. Ik heb de stralen die op de grond schijnen een lichtere kleur geel gegeven dan die tussen de bomen door schijnen, zodat de bodemkleur zichtbaar zou blijven onder de kleur van de zonnestralen.
Qua compositie heb ik gekozen voor een paar bomen op de voorgrond waarvandaan er steeds wat bomen verderop staan richting het verdwijnpunt. Bij de boomstronk die in het midden van het pad ligt heb ik geprobeerd diepte en afstand te suggereren door hem achter smaller te schilderen dan vooraan.

De beeldaspecten in mijn werk zijn bomen die achter andere bomen staan en door het lijnperspectief ontstane verdwijnpunt. Ook heb ik door de kleuren achter in het bos donkerder te maken diepte willen suggereren. Dit heb ik ook gesuggereerd met de boomstronk op het pad. (ruimte)
Ik heb kleuren gebruikt om diepte te scheppen, maar ook om een duidelijke beleving te hebben van mijn werk. Deze kleuren kom je overal tegen wanneer je in de herfst in het bos of in een park loopt. (kleur/ kleurbeleving)

Verder heb ik zonnestralen door de bomen op de bodem laten vallen. De kleur die ik hiervoor gebruikt heb, heb ik lichter gemaakt waar hij op de bodem viel zodat de bodemkleur er op een natuurlijke wijze nog in te zien is. (ruimtesuggestie op het vlak/ kleur/ toonwaarde en lichtval)
Er zijn twee soorten bomen te zien, drie als je alleen de stronk ook meetelt. Je hebt de boom op de voorgrond (links), en de andere bomen. De boom vooraan heeft als enige boom bladeren die ook laag aan de boom groeien. (vormsoort/verschijningsvorm)


materie

De verf die ik bij deze opdracht gebruikt heb is plakkaatverf. Ik vond het fijn in gebruik en het mengt fijn, dus ik heb er persoonlijks niks negatiefs over te zeggen. De schetsen vooraf heb ik uiteraard met een potlood gemaakt. Eventueel ander materiaal of gereedschap dat ik had willen gebruiken was misschien waterverf geweest of een tandenstoker (of iets anders scherps.) De waterverf had ik dan ter vervanging van de plakkaatverf willen gebruiken, omdat dit een iets lichtere kleur geeft en een wat rustigere sfeer wekt in mijn ogen dan deze verf doet. De tandenstoker had ik kunnen gebruiken om wat meer patronen en structuur toe te brengen in bijvoorbeeld de stronken van de boom om zo de lijnen en groeven in de bast te kunnen vormen.

beschouwing


Ik heb meerdere afbeeldingen op google ter inspiratie bekeken, maar ik heb me uiteindelijk door een afbeelding echt laten leiden tijdens het schilderen. Mijn schilderij is er dan ook sterk op gebaseerd, ik heb hooguit de achtergrond iets versimpeld uit tijdnood. Zo bracht die afbeelding mij bijvoorbeeld op het idee voor de lichtinval en zonnestralen tussen de bomen.

werkwijze



Ik heb op de middelbare school eindexamen in kunst gedaan, een vak waar we ook regelmatig bij moesten schilderen. Zo ook met plakkaatverf. Technieken als lijnperspectief zijn volgens mij wel eens aan bod gekomen, maar dat is  sindsdien allemaal weer weggezakt bij mij. Op momenten dat ik deze verf gebruikte in het verleden gebruikte ik de verf direct op het papier met m’n kwast en maakte ik mijn kwast alleen nat als ik een andere kleur wilde gebruiken. Bij het schilderen van dit herfstpark heb ik geleerd dat wanneer je de verf zelf ook wat natter maakt met water , dat de verf dan wat dunner op het papier komt en je de verf zo ook beter kunt mengen. Wat ik lastig vond was het maken van de lichtinval bij mijn park. Voornamelijk hoe ik de stralen moest laten ‘vallen’ en hoe het er zoveel mogelijk uit zou zien als zonnestralen en zo min mogelijk als gewone gele strepen.

Onderzoek


Stap 1: Ik ben begonnen met het schetsen van het park. Dit ging op zich prima, maar veel werk vond ik het wel. Zo had ik de achtergrond beter vervaagd kunnen tekenen in plaats van nog zo concreet. Dit had dan nog steeds bomen in de verte gesuggereerd maar had veel minder tijd gekost. Bezig met de bomen, leek het me leuk als er ook een pad zou lopen door het bos, omdat het tenslotte wel een soort park moest zijn. Omdat ik lijnperspectief nog een vrij lastige techniek vind, besloot ik om die toe te passen. Zo zijn er twee paden ontstaan in mijn schilderij, een met een liggende boomstronk in het midden en een rechts daarvan, een twee-splitsing.


De potloodschets
Stap 2: Toen ik klaar was met het schetsen van de bomen en de takken, begon ik aan het schilderen. De bodem hem ik een bruine kleur gegeven, en ik heb bewust korte kwaststreken gebruikt om zo een warrig effect te geven. De bodem is tenslotte niet egaal en er liggen bladeren op. Toen ik de bodem geverfd had, verfde ik de bomen. Onderwijl het verven van de bomen bedacht ik me dat ik zonnestralen door de bomen wilde laten vallen. Hierom was het handiger om het schilderen van de bomen even te pauzeren en te beginnen aan de zonnestralen. Zo kon ik de bomen eroverheen schilderen en vielen ze er dus echt tussen en niet voor alle bomen. Ik vond het erg lastig, lastiger dan ik verwacht had.  Een zonnestraal is een gelige straal licht die op de grond valt, maar waar je -zowel in de lucht als op de grond- prima doorheen kunt zien. Dit vond ik dan ook lastig te verwezenlijken. De stralen in de lucht waren niet zo goed gelukt omdat ze veel te fel zijn, dus bij de bodem besloot ik het anders te proberen. Hier heb ik de verf met water aangelengd op hem te verdunnen. Dit heb ik vervolgens over de bodem heen geverfd. Dat werkte wel prima. Nu de zonnestralen af waren en ik de overige bomen ook kleur heb gegeven, begon ik aan de bladeren van de bomen. Ik gaf de bladeren oranje-tinten die hoe verder naar achteren de bomen stonden, hoe donkerder de tint werd. De boom links gaf ik een wat meer bruin oranje-achtige tint. Dit deed ik om een andere boomsoort te suggereren, maar toen ik het resultaat zag besefte ik me dat dit nog wel eens voor verwarring kon zorgen aangezien de wat donkerdere kleuren eerst juist de diepte in mijn tekening aangaven, en nu ineens een andere boomsoort. Om die reden heb ik er dan ook voor gekozen om bij deze boom de bladeren ook lager te schilderen dan alleen in de top, wat het geval is bij die andere bomen. Nu heeft hij een ander soort begroeiing, en nu is het duidelijker. 

bodem ingekleurd
Bomen en zonnestralen toegevoegd
begonnen aan de bladeren

stap 3: Nu de bomen in zijn geheel af zijn, stond mij alleen nog het opvullen van de achtergrond te doen. Ik besloot nog wat bomen vervaagd op de achtergrond te maken omdat ik het nog ietwat karig vond en heb de achtergrond verder een bruinige kleur gegeven. Dit vond ik iets toch iets teveel bruin, en heb er een meer paarsige kleur van gemaakt, dit vond ik er goed bij passen en gaf toch wat meer onderscheid. Ook heb ik op de grond nog wat oranje en rood-tinten gebruikt om bladerhopen te maken.





achtergrond invullen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten