zaterdag 24 oktober 2015

Het monster van Loch Ness Ansichtkaart - reflectieverslag Beeldend onderwijs


Het monster van Loch Ness Ansichtkaart, ecoline en Oost-Indische inkt






Betekenis

De opdracht was een ansichtkaart maken van Loch Ness mét een monster erop. Mijn associatie bij Loch Ness is sowieso al Nessie, het monster van Loch Ness, dus een basis voor mijn monster had ik al. Als ik aan Nessie denk, zie ik een monster voor me met een lange nek, en een rug die net een klein beetje boven het water uitsteekt. De inhoud van de opdracht heb ik dan ook uiteindelijk verwerkt door een water te tekenen met Het monster van Loch Ness erin, simpel maar doeltreffend vind ik.

Vorm


Om het beeld wat minder eentonig en wat meer sprekend te maken heb ik zowel in het water als bij het monster zelf meerdere kleuren toegepast. Bij het meer is het wat subtieler, hier zie je wel een verschil als je van boven naar onder of andersom zou kijken. Bij het monster zie je duidelijk twee kleuren bij zijn schubben. Hiermee wil ik niet alleen een kleurverschil suggereren, maar ook de glans van de schubben die nat zijn van het water. De vormen (lees: monster, water, enz.) zijn ontstaan uit verschillende patronen en kleurverschillen, zodat duidelijk het verschil tussen de vormen te zien is. Dit zie je bijvoorbeeld bij de schubben van het monster en de mist die in de lucht hangt.

Het monster is vrijwel zonder vaste lijnen gemaakt en geheel gevormd uit verschillende patronen. Dit geldt ook voor het water  en de mistwolken, die allemaal uit andere patronen bestaan. (textuur)
Verder heb ik verscheidene kleuren gebruikt. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij het monster. Hier heb ik met twee kleuren hem niet alleen levendiger gemaakt, het heeft ook als functie om de glans van de schubben te weergeven. (kleur)

Materie

De schets maakte ik met potlood. Met Oost-Indische inkt heb ik vervolgens de lijnen getrokken en de patronen gemaakt. De kleuren zijn te danken aan ecoline, waarmee ik het geheel ingevuld heb.
Ik vind dat de combinatie van de materialen een mooi effect heeft, het mengde fijn en het zijn mooie kleuren, mooier dan bij gebruik van verf want dan waren ze sterker geweest. Wel vind ik het altijd een beetje spannend om met ecoline en Oost-Indische inkt te werken, omdat dit niet of nauwelijks uit je kleren te krijgen is. Verder zie ik geen andere reden voor het gebruik van eventueel ander materiaal.

Beschouwing

Op google heb ik meerdere afbeeldingen van monsters gezocht en ook gezocht op het monster van Loch Ness zelf om me te inspireren en te helpen bij het vormgeven van de kop van mijn monster. De techniek en het materiaal waarmee ik heb gewerkt waren beiden al in de opdracht voorgeschreven; we moesten met ecoline en Oost-Indische inkt een monster maken zonder gebruik van buitenlijnen, waaruit ik opmaakte dat we dus patronen moesten gaan gebruiken.

werkwijze

Ik heb wel eens met ecoline en Oost-Indische inkt gewerkt, al is dat lang geleden en durf ik niet meer te zeggen wanneer, maar het staat me nog wel bij. De techniek van het maken van vormen zonder buitenlijnen te maken was wel geheel nieuw voor me en vond ik dan ook nog best lastig. Wat ik ontdekt heb is dat het een groot verschil maakt als je de streepjes dicht op elkaar of juist verder weg van elkaar maakt. Dit geeft echt een heel ander effect.

Onderzoek 


Stap 1: In eerste instantie dacht ik dat de opdracht voornamelijk gericht was op het maken van een ansichtkaart van Loch Ness en had hier dan ook mijn idee bij bedacht. Tuurlijk associeer ik net als de meeste mensen Loch Ness meteen met het wezen, maar eerder met een “Nessie” dan “Het monster van..”, dus toen bleek dat de eigenlijke opdracht meer gericht was op het maken van een monster of eng wezen, moest ik dat idee overboord gooien. Verder maakte het niet heel veel uit; Het idee dat ik had (monster in water waarbij je de rug net boven water ziet en verder alleen een lange nek met een kop) was vrij makkelijk aan te passen. Ik hoefde er alleen voor te zorgen dat zijn kop angstaanjagend zou zijn.

Stap 2: Vervolgens begon ik met schetsen. Eerst maakte ik de bolling van de rug die net boven water zou steken en trok daar vervolgens een licht golvend lijntje onder die het wateroppervlak suggereerde waar het beest doorheen gekomen was.  De nek kwam hierna en ging ook prima, maar bij het hoofd aangekomen te zijn werd het lastig: Een eng oog maken vind ik niet al te moeilijk, maar om het hoofd en de bek zó te maken dat die angstaanjagend zijn wel. Om me hier een beeld bij te vormen ben ik de schetsen van klasgenoten gaan bekijken en heb ik gezocht wat de afbeeldingen van google bij ‘Het monster van Loch Ness’ zouden weergeven. Hieruit haalde ik op – wat ik eigenlijk ook wel wist-  dat de tanden in ieder geval scherp moesten zijn. De bek zag ik verder niet heel duidelijk aan wat het nou zo angstaanjagend maakte, maar ik heb mijn best gedaan eraan te evenaren. Verder was het schetsen simpel. Ik trok wat lijnen in het water, maakte mistwolkjes en gewone wolken. Bij het schetsen heb ik steeds heel erg licht gewerkt, zodat de potloodlijnen later niet meer in mijn werk terug te vinden zouden zijn. Dit is maar goed ook, want die wolken die ik toegevoegd had vond ik later toch niet zo’n goed idee. De mistwolkjes suggereren al een bepaalde sfeer en zijn ook wat scherper en warriger dan die ronde bolle stereotype wolkjes , die vaak juist meer een zonnige vrolijke dag suggereren en totaal niets mysterieus.

Stap 3: Toen eenmaal de schets af was heb ik de Oost-Indische inkt erbij gepakt, en ben ik als eerst begonnen met het invullen van het lijf van het monster. Hiermee ben ik achteraan begonnen om me zo langzaam omhoog tot aan zijn kop te werken. Als patroon koos ik voor kleine boogjes, een soort kleine letter ‘c’, omdat ik op deze manier schubben kon geven aan het monster. Op de plekken waar ik een mistwolk tegenkwam stopte ik even, vulde ik de mistwolk in met lijntjes, en ging dan pas weer verder met het schub-patroon. Zo kon het niet voorkomen dat je schubben door de wolken ziet, wat suggereert dat het een hele dichte mist is. Hierna begon ik aan het water. Hier wist ik niet zo goed een patroon bij te bedenken. Uiteindelijk ben ik voor een soort krullen gegaan. Vlak voor ik dit besloot had ik bij iemand anders naar mijn mening echt het ideale patroon voor water ontdekt, maar ik vind het nooit zo leuk iets te doen wat een ander al gebruikt. Na lange tijd bezig te zijn geweest met het water en het tussendoor invullen van de mistwolkjes was ik klaar met het maken van de patronen. Tijdens het maken kwam ik erachter dat het verstandig is de pennen niet helemaal in de inkt te dopen, omdat je dan best wel dikke klodders kunt krijgen. Het topje erin dopen is voldoende en werkt prima. Dit geldt eveneens voor de kwasten bij de ecoline.


De potloodschets is af en ik ben begonnen met het maken van patronen
Lijf van het monster begint zich te onderscheiden, eveneens als wat mistwolkjes
Monster en wolken zijn af, begonnen aan het water
Klaar met de Oost-Indische inkt, op naar de ecoline!
Stap 4: Nu alle patronen gemaakt zijn, hoef ik het geheel alleen nog maar in te kleuren met ecoline. Zoals ik eerder al noemde koos ik er zowel bij het monster als bij het water voor om meerdere kleuren te gebruiken, om het zo wat levendiger en realistischer te maken. Het aanbrengen van de verschillende kleuren bij het monster ging eigenlijk als vanzelf, maar bij het water had ik hier wat meer moeite mee. Ik kwam er achter dat het mengen van kleuren niet vanzelf gaat als je ze maar over elkaar heen aanbrengt, en ik kreeg dan ook niet meteen een vloeiende overloop van kleuren. Toen ik eenmaal doorhad dat het mengen van water door de ecoline er voor zorgt dat de kleur wat lichter wordt en mengbaarder, lukte het wel. Zo heb ik er bij het water toch voor kunnen zorgen dat er van boven naar onder (of andersom) een kleurverandering te zien is die vrij vloeiend in elkaar overloopt. Verder stond alleen de lucht nog te wachten. Die heb ik een zachte rozige kleur gegeven. Dit suggereert dat het namiddag of begin avond is, en dat vind ik goed passen bij het mythische en de mist in de tekening. 
Moeite met het maken van kleurnuance in het water
Ecoline wat verdunt, nu lukte het wel!
Monster zijn basiskleur gegeven
Het monster een extra kleurtje gegeven en de lucht ingekleurd.



geslaagd: Ik vind de kleuren erg mooi en ook de gemengde kleuren of de kleuren die samen de schubben vormen. Verder vind ik het onderscheid tussen de verschillende dingen (monster, zee, lucht) met behulp van kleuren en patronen duidelijk zichtbaar. Ook de variatie in vormen van de patronen vind ik geslaagd.

kan beter: Niet dat het mijn intentie was om dit te doen, maar de volgende keer zou ik wat diepte kunnen scheppen in mijn tekening door bijvoorbeeld kleine huisjes en een kust te maken op mijn tekening, zodat het meer en het monster wat groter worden gesuggereerd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten