vrijdag 30 oktober 2015

Luisteropdracht Muziek, 'Pas si simple'

luisteropdracht muziek (bovenbouw), Pas si simple


Ik heb een luisteropdracht bedacht bij het nummer 'Pas si simple' van Yann Tiersen. Hiervoor heb ik een werkblad gemaakt die de kinderen in moeten vullen. Mijn doel is om de analytische luisterstijl te bevorderen en de vragen die ik gemaakt heb zijn dan ook hierop gericht. Verder moeten ze de antwoorden opschrijven op het werkblad en valt de opdracht onder het domein 'noteren'.

De reden dat ik voor analytisch gekozen heb is dat ik denk dat kinderen over het algemeen meer naar het totaalplaatje van een liedje zullen luisteren dan naar afzonderlijke aspecten, zeker bij een liedje waar geen tekst bij zit. Door ze analytische opdrachten te geven zullen ze ook ontdekken dat er eigenlijk best veel instrumenten in dit nummer voorkomen en dat er een instrument bij zit waar je niet zo een, twee, drie aan zou denken (typemachine) .
Verder heb ik wel twee vragen die onder een andere luisterstijl vallen: Namelijk de creatieve. Dit heb ik gedaan om toch wat variatie te bieden in de vragen, wat het naar mijn mening een leuker werkblad maakt.

Tijdens het maken van de opdrachten laat ik het nummer herhaaldelijk afspelen, en ik vertel ze dat het de bedoeling is de tijd te nemen voor de vragen en ongeveer een vraag per keer te beantwoorden.

Tijdens het maken van de opdracht zijn de kinderen aan het luisteren naar de muziek, analyseren ze die, noteren ze hun antwoorden, geven ze -in een geval- hun mening en creƫren ze teksten bij de muziek.

Ik open de les door uit het niets de muziek aan te zetten. Als het nummer is afgelopen vraag ik ze wat te vertellen over dit liedje en wat ze allemaal hoorden. Omdat ze uit nieuwsgierigheid wel geluisterd zullen hebben maar geen opdracht hadden en dus niet hebben opgelet, kunnen ze weinig tot geen antwoord geven op mijn vraag. Dan vertel ik ze dat we om die reden het liedje nog een paar keer gaan maken en aan de hand van een werkblad gaan kijken wat we nog meer kunnen ontdekken over het nummer.

Het nabespreken doe ik door met zijn allen in een kring te gaan zitten en de vragen samen door te nemen. Zo kunnen ze elkaar aanvullen op hun antwoorden. Bij de woorden die ze eraan relateerden vraag ik waarom ze juist die woorden gekozen hebben en wie deze woorden ook hadden en wie nog wat anders gekozen had. Van de teksten laat ik een paar voorlezen.








Update: Aan de hand van de tip die ik hieronder ontvangen heb, voeg ik bij deze nog wat toe aan mijn opdracht. In plaats van dat ze na mijn instructie meteen aan de slag gaan met het werkblad, zal ik eerst vragen of ze allemaal rustig door de klas willen lopen. Als ik dan de muziek weer aanzet, wil ik dat ze blijven lopen maar daarbij bewegen op de muziek. Ik vraag ze te letten op hoe ze zelf op de muziek bewegen, hoe anderen op muziek bewegen, of er verschillen in zitten, et cetera. Dit valt onder een creatieve luisterstijl en het domein bewegen.





Bron: Neviru m. (2008, 03 december). Yann tiersen - Pas si simple [Videobestand]. Geraadpleegd op 30 oktober 2015, van https://www.youtube.com/watch?v=9q0crMIBZLw

1 opmerking:

  1. Hoi Eva!

    Een super leuke en muzikale les heb je uitgekozen!
    Heel goed dat je de kinderen verder laat denken en dat je hun keuzes laat beredeneren. Als tip zou ik wel meegeven: probeer ze ook wat actiefs te laten doen, iets met bewegen.

    Groetjes,

    Shannon

    BeantwoordenVerwijderen